Pietra dura - drahokamy, ktoré vytvárajú obrazy
Pietra dura (tiež pietrae durae) a Pachin Kari sú pojmy spojené s dekoratívnym kamenárskym umením, známym najmä z talianskej a mughalskej tradície (mughalský architektonický štýl vznikol spojením islamskej, perzskej a indickej architektúry v Mughalskej ríši v Indii v 16 a .
Diskutuje sa, či táto technika v Taliansku siaha do Florencie alebo do Pavie, pretože v lombardskom hlavnom meste Certosa di Pavia sa našiel dôkaz v podobe techniky vykladania tvrdým kameňom.
Pietra dura = tvrdý kameň. Ide o techniku intarzie, kedy sa do mramoru alebo iného kameňa vsadzujú malé kúsky polodrahokamov, napr. lapis lazuli, achát, karneol, nefrit, tyrkys, ametyst a i., tak, aby vytvárali detailné obrazy – kvety, bohov, vtákov, ornamenty. Kamene sa režú na plátky a zosadzujú do obrazov, čím vzniká dekoratívne umenie.
Na tvorbu kompozícií sa používajú rôzne druhy kameňov, najmä farebné mramory a polodrahokamy, ale aj drahokamy, väčšinou nepriehľadné s tvrdosťou väčšou ako 6 podľa Mohsovej stupnice tvrdosti. Okrem kameňov sa používajú organické materiály ako perleť, koral alebo eben.
Samotná technika, odvodená z rímskeho opus sectile, sa objavila v Ríme v 16. storočí, plný rozkvet však dosiahla vo Florencii, s tzv. florentskou mozaikou - commesso alebo mosaico fiorentino. Vtedajšou slávnou dielňou bola Opificio delle pietre dure.
Mughalské pamiatky, ktoré sú dekorované rovnakou technikou, sú napr. Tádž Mahal alebo pevnosť Agra.
Je nutné rozlišovať medzi dvoma spôsobmi vykladania tvrdými alebo kremičitými kameňmi:
- staršia a rozšírenejšia metóda sa používala už v staroveku, zahŕňa vkladanie kúskov tvrdého kameňa do dutín vyrobených v základnom materiáli. Vkladá sa kameň, slonovina, ale aj kov;
- inou metódou je umiestnenie kameňov vedľa na spoločnej základni (napr. bridlice).
Ponúkame na predaj jedinečný umelecký „obraz“ vytvorený technikou florentskej mozaiky.
Autorom je majster umeleckého kamenárskeho remesla pán Vladimír Medviď , ktorý touto náročnou a vzácnou technikou vdychuje prírodnému kameňu dušu.
Každý detail je precízne vybrúsený a zostavený s láskou a úctou k tradícii, prírode i umeniu. Výsledkom je obraz , ktorý prepája krásu kameňa s nadčasovou eleganciou starých majstrov.